Hleďte si svého srdce

Dodržujte zásady pestré vyvážené stravy a zdravého životního stylu. Tím pomůžete udržet své srdce zdravé.

Základem vyvážené stravy by mělo být upřednostňování dobrých rostlinných olejů a kvalitních výrobků z nich vyrobených s vysokým obsahem polynenasycených mastných kyselin, také ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a luštěnin. Mezi upřednostňované zdroje tuků patří řepkový, slunečnicový a olivový olej 
a produkty z nich vyrobené a rovněž ryby. Drůbeží maso má vhodnější složení tuků než hovězí nebo vepřové. Mléčné výrobky s vyšším obsahem tuku byste měli konzumovat pouze v omezeném množství.

Pro udržení normální hladiny cholesterolu je potřeba snížit příjem nasycených mastných kyselin pod 10 % celkového denního příjmu energie a trans nenasycených mastných kyselin pod 1 %. Jejich nadbytečný příjem zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, a tím i riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Svému tělu naopak prospějete, když zvýšíte příjem nenasycených (mononenasycených a polynenasycených) mastných kyselin, které jako součást pestré vyvážené stravy při zdravém životním stylu přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu.

Denní příjem cholesterolu by neměl být vyšší než 300 mg. Jeho bohatým zdrojem jsou především vnitřnosti, máslo, vejce, smetana a sýry s vysokým podílem tuku. Oproti tomu nízký obsah cholesterolu mají nízkotučné mléčné výrobky, treska nebo kuřecí maso. Zcela minimální, nutričně zanedbatelné množství cholesterolu je obsaženo v potravinách rostlinného původu. Doporučuje se také snížit příjem živočišných tuků a nahradit je tuky rostlinnými.

Podívejte se, jak hladinu cholesterolu snížit.