ÚČINNOST ROSTLINNÝCH STEROLŮ
Účinek rostlinných sterolů na snižování hladiny cholesterolu v krvi je znám už od 50. let minulého století. Společnost Unilever a nezávislé instituce zkoumají účinek rostlinných sterolů na snižování hladiny cholesterolu podrobně už od konce 80. let. V odborných časopisech bylo publikováno již na 140 studií.
V poslední době je zkoumán účinek rostlinných sterolů i v jiných typech potravin. Zatím bylo provedeno několik studií zaměřených na účinnost rostlinných sterolů v potravinách s nízkým nebo žádným obsahem tuku, např. v pečivu, výrobcích z obilovin, jogurtech, mléku nebo nápojích (Noakes a kol., 2005; Beer a kol., 2001; Mensink a kol., 2002; Volpe a kol., 2001; Tikkanen a kol. 2001; Shin a kol., 2003; Spilburg a kol., 2003; Clifton a kol., 2004). Zjištěné snížení hladiny LDL cholesterolu se pohybovalo od 4 do 16 %.
Z údajů meta-analýzy 41 klinických studií vyplývá, že příjem 2 až 3 gramů rostlinných sterolů denně vede ke snížení hladiny LDL cholesterolu v průměru o 10 %. Příjem rostlinných sterolů přesahující 3 g denně nemá další významný účinek na snížení hladiny cholesterolu (Katan a kol., 2003).

Účinnost rostlinného tuku se steroly
Účinek rostlinného tuku obohaceného rostlinnými steroly na snižování hladiny cholesterolu v krvi byl zkoumán v randomizované, dvojitě slepé studii kontrolované placebem, která byla prováděna s 95 dobrovolníky. Tito dobrovolníci měli normální nebo mírně zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi (průměr = 5,35 mmol/l). Pro účely této studie byly změny v hladině cholesterolu v krvi zaznamenané u zkoumaného rostlinného tuku vztaženy k základní hodnotě 0.
Konzumace tuku obohaceného estery rostlinných sterolů zajišťovala denní příjem 3 g rostlinných sterolů denně. Hladina LDL cholesterolu se snížila o 13,1 % a hladina celkového cholesterolu o 8,3 %, aniž by se nějak změnila hladina HDL cholesterolu. Tím došlo i ke zlepšení poměru mezi LDL a HDL cholesterolem. Účinek na hladinu cholesterolu v krvi se projevil po 2,5 týdnech (Weststrate a Meijer, 1998).
Účinnost v kombinaci se zdravou výživou
Výsledky dvojitě slepé překřížené studie prováděné na metabolickém oddělení potvrdily, že přechod na zdravou stravu s 35 % energie získávané z tuků (10 % nasycených, 15 % mononenasycených a 10 % vícenenasycených mastných kyselin) vede ke snížení hladiny LDL cholesterolu o 3,9 %. Při konzumaci rostlinného tuku obohaceného rostlinnými steroly (23 g rostlinného tuku denně, denní příjem rostlinných sterolů 1,8 g) hladina LDL cholesterolu poklesla o dalších 13,2 % (Jones a kol., 2000).
Účinnost u dětí s familiární hypercholesterolémií
Účinek rostlinných sterolů byl ověřován v randomizované dvojitě slepé překřížené studii s šestiměsíčním následným kontrolním obdobím. Do studie bylo zařazeno celkem 38 dětí ve věku od 7 do 12 let, trpících dědičnou hypercholesterolemií. V rámci studie jim bylo denně podáváno 18 g rostlinného tuku obohaceného estery rostlinných sterolů (1,6 g sterolů denně). Všechny děti měly předepsánu dietu snižující hladinu cholesterolu v krvi. Na konci osmitýdenního období bylo zaznamenáno snížení hladiny celkového cholesterolu o 7,6 % a hladiny LDL cholesterolu o 9,9 % (Amundsen a kol., 2002).
V následném období 14 g rostlinného tuku obohaceného steroly (1,2 g sterolů denně) snížilo hladinu celkového cholesterolu o 8,5 % a hladinu LDL cholesterolu o 10,5 % (Amundsen a kol., 2004).

Účinnost v kombinaci s léky na snížení hladiny cholesterolu
Rostlinné steroly jsou užitečné doplňky při medikamentózní léčbě (statiny, fibráty) s cílem snížení hladiny cholesterolu v krvi.
Do randomizované dvojitě slepé překřížené studie kontrolované placebem s dvěma po sobě jdoucími osmitýdenními hodnocenými obdobími bylo zařazeno celkem 62 osob s hladinou celkového cholesterolu vyšší než 6,5 mmol/l. Pacienti konzumovali rostlinný tuk, který obsahoval ekvivalent 2,5 g rostlinných sterolů denně. Polovině pacientů byly podávány statiny, druhá polovina pacientů s diagnostikovanou hypercholesterolemií typu II. nedostávala žádné léky. Hladina LDL cholesterolu se snížila o 10 až 15 % u obou skupin, přičemž nebyl zaznamenán žádný rozdíl v reakci mezi pacienty léčenými navíc medikamentózně a pacienty bez medikamentózní léčby. Z toho vyplývá, že příjem rostlinných sterolů má dodatečný účinek na snížení hladiny cholesterolu v kombinaci se statiny (Neil a kol., 2001).
Dodatečné snížení hladiny cholesterolu bylo prokázáno i v multicentrické randomizované dvojitě slepé studii kontrolované placebem (Simons a kol., 2002). Statiny samotné snížily hladinu LDL cholesterolu o 32 %, zatímco rostlinné steroly ji snížily o 8 % ve srovnání s kontrolní skupinou, která dostávala pouze placebo. V kombinaci s cerivastatinem pak příjem rostlinných sterolů vedl k celkovému snížení hladiny LDL cholesterolu o 39 %.
Studie, kterou prováděli Nigon a kol. (2001), hodnotila účinnost rostlinného tuku s estery rostlinných sterolů (1,6 g sterolů denně) v kombinaci s léčbou fibrátem. Jednalo se o randomizovanou dvojitě slepou překříženou dvoutýdenní studii kontrolovanou placebem, do níž bylo zařazeno celkem 53 pacientů trpících hypercholesterolemií. Hladina celkového a LDL cholesterolu se u těchto pacientů výrazně snížila, a to o 6,4 %, resp. 8,8 %. Když byli účastníci studie rozděleni do dvou dílčích skupin podle léčby fibrátem, bylo ve skupině s fibrátovou léčbou při konzumaci rostlinných sterolů zaznamenáno snížení hladiny celkového cholesterolu o 8,5 % a LDL cholesterolu o 11,1 %. Ve skupině bez fibrátové léčby bylo zaznamenáno snížení hladiny celkového cholesterolu o 5,5 % a LDL cholesterolu o 7,7 % (Nigon a kol., 2001).

Ke stažení:
Continuous Dose-Response Relationship of the LDL-Cholesterol–Lowering Effect of Phytosterol intake (610kB)
The Journal of Nutrition. First published ahead of print December 17, 2008.





