Srdce neohrožuje jen cholesterol

Problém s cholesterolem má v České republice 70 % dospělých. Jeho hladinu ovlivňuje obezita, častý stres, nedostatek pohybu a nevyvážená strava. Vaše srdce však ohrožují i další faktory.

Problémy se srdcem obecně označujeme jako srdečně-cévní neboli kardiovaskulární onemocnění (KVO). Ta jsou nejčastější příčinou úmrtí v České republice. A přitom stačí pár malých změn v jídelníčku a životním stylu, které pomohou Vašemu srdci a zlepší kvalitu Vašeho života.

Podívejte se na rizikové faktory, jež ohrožují Vaše srdce.
Nadváha a obezita

Nadváha a obezita

Nepřiměřeně vysoká tělesná hmotnost není dobrá pro Vaše srdce, neboť zvyšuje rizikovost faktorů, jako jsou vysoký krevní tlak, vysoká hladina cholesterolu v krvi a cukrovka. I malé snížení hmotnosti může mít pozitivní dopad na Vaše srdce. Je důležité poradit se s tím správným odborníkem (např. nutričním terapeutem) o potřebných změnách v jídelníčku a životním stylu, které by mohly vést k úpravě Vaší hmotnosti.

Nedostatek pohybu

Nedostatek pohybu

Stejně jako ostatní svaly i srdce je posilováno pohybem. A čím je silnější, tím pomaleji může pracovat, když Vám v těle pumpuje krev. Méně se tak namáhá i srdečně-cévní systém, který je díky tomu zdravější. Zvlášť účinné jsou chůze, plavání nebo tanec, protože zaměstnávají jak srdce, tak plíce. Navíc při nich zapojujete celé tělo.

Stres

Stres

Stres není s vážnými srdečními problémy spojen přímo, ale způsob, jak se s ním vypořádáváme, například kouření, pojídání nezdravých jídel nebo pití přílišného množství alkoholu, může zdravotní stav srdce také ovlivnit. Je proto důležité naučit se stres vhodně odbourávat a také umět odpočívat.

Věk

Věk

Věk má rovněž vliv na zdravotní stav srdce. Během stárnutí se rizikové faktory hromadí a nebezpečí vzniku srdečně-cévních problémů se zvyšuje.

Kouření

Kouření

Přestat kouřit je jedním z nejdůležitějších rozhodnutí, která můžete pro své srdce udělat. Kouření cigaret, byť jen jediné za den, může zvýšit riziko kardiovaskulárních onemocnění až o 50 %. Když se však rozhodnete přestat, budete se cítit lépe mnohem rychleji, než si myslíte. Prospěje to nejen Vašemu srdci, ale i Vašemu zdraví celkově.

Vysoký krevní tlak

Vysoký krevní tlak

Zvýšený nebo vysoký krevní tlak lze snadno zjistit a následně regulovat změnou jídelníčku a životního stylu. U některých lidí ale musí přijít na řadu i léky. Riziku zvýšení krevního tlaku se můžete bránit dodržováním zásad pestré vyvážené stravy a zdravého životního stylu a také udržováním optimální tělesné hmotnosti. Krevní tlak si nechte pravidelně kontrolovat lékařem.

Nadměrná konzumace alkoholu

Nadměrná konzumace alkoholu

Pravidelná nadměrná konzumace alkoholu je pro Vaše srdce škodlivá, protože může způsobovat vysoký krevní tlak, abnormální srdeční rytmus a obezitu (alkoholické nápoje mají vysokou energetickou hodnotu). Proto je důležité, abyste v rámci péče o své srdce pili alkohol pouze zřídka a s mírou.

Rodinná anamnéza

Rodinná anamnéza

Záleží i na tom, jestli členové Vaší nejbližší rodiny, tj. otec, matka, bratr nebo sestra, trpěli či trpí onemocněním srdce. Pro určení Vašeho rizika je důležitý věk, ve kterém se u nich srdeční onemocnění vyskytlo. U otce a bratra se jedná o to, zda se u nich onemocnění srdce projevilo před 55. rokem věku, u matky a sestry před 65. rokem věku. Pokud máte pozitivní rodinnou anamnézu, je důležité předcházet onemocnění srdce změnami v jídelníčku a životním stylu.

Cukrovka

Cukrovka

Cukrovka má výrazně negativní vliv na stav Vašeho srdce. Umocňuje také účinky ostatních rizikových faktorů, jako je kouření, vysoký krevní tlak nebo cholesterol a obezita. Správnou léčbou a pozitivními změnami v jídelníčku a životním stylu však můžete tento vliv omezit.

Přečtěte si, jak předcházet onemocněním srdce.