Your webbrowser is outdated and no longer supported by Microsoft Windows. Please update to a newer browser by downloading one of these free alternatives.
Rostlinné alternativy k masu jsou v dnešní době na vzestupu. Kromě etické a ekologické motivace se dostávají na výsluní i díky svým výživovým hodnotám – jsou bohaté na vlákninu, komplexní sacharidy a bílkoviny. Navíc jsou opravdu chutné.

Za vším hledej luštěniny

Většina rostlinných burgerů se vyrábí z luštěnin. Červená i černá čočka, cizrna, fazole a hrách jsou výborným zdrojem vlákniny i bílkovin. Ve 100 gramech vařených luštěnin přijmeme 3–8 g vlákniny, obsah bílkovin se pohybuje kolem 8 g. Ve výrobcích ze sóji jako je tofu či tempeh je obsah bílkovin vyšší, až do 18 g na 100 g výrobku. Kromě bílkovin vás možná přesvědčí nízká energetická hodnota daná relativně nízkým obsahem sacharidů. Jde o sacharidy komplexní, pro tělo tedy vhodný zdroj energie. Glykemický index je u luštěnin nízký, kolem 30. Nespornou výhodou luštěnin je především nízký obsah nasycených mastných kyselin. Kromě vašeho žaludku tak rostlinný burger potěší i vaše srdce a cévy.

Na nerozeznání od masa

Na trhu se objevují i rostlinné produkty, které jsou od masových výrobků senzoricky k nerozeznání. Vyrábějí se z hrachového proteinu, který zajišťuje 18 g bílkovin ve 100 g výrobku. Určitě je vyzkoušejte a otestujte své smysly.

Kombinujte do sytosti

 

Na rozdíl od většiny živočišných zdrojů neobsahují ty rostlinné celé spektrum esenciálních aminokyselin. Stačí si ovšem osvojit jednoduché zásady kombinování jednotlivých rostlinných potravin a tělo tak získá všechny potřebné aminokyseliny.

Například u luštěnin málo zastoupenou aminokyselinou methionin. Najdeme ho však v obilovinách, ořeších a semínkách. Nabízejí se tedy dvě možnosti: buď do luštěninového základu burgeru přidáme lněná semínka či pomleté ořechy, anebo během dne zkonzumujeme dostatečné množství obilovin, zeleniny, ořechů a semen. Jídelníček založený na rostlinné stravě by měl být pestrý, aby nedocházelo k deficitům.

Snadná domácí příprava 

Rozmixovanou směs uvařených luštěnin či tofu, můžeme doplnit rozmělněnými bylinkami, nastrouhanou červenou řepou či jinou kořenovou zeleninou. Ze směsi vyrobíme placičky, které upečeme v troubě, případně na malém množství rostlinného oleje na pánvi. Housku na burger můžeme pomazat sojanézou či jiným rostlinným dipem (výborný je například dip z pečených paprik) anebo malým množstvím kvalitního 100% rostlinného margarínu (např. Flora Original či Flora Light), obložit listovým salátem, rajčetem a okurkou. Přidáme opečený burger, přiklopíme druhou půlkou housky a necháme si chutnat.

Rostlinné burgery jsou součástí zdravého jídelníčku

Veganské, ale i ty běžné restaurace čím dál víc zařazují do své nabídky právě rostlinné burgery – to koneckonců vypovídá o jejich oblíbenosti. Díky vysokému obsahu vlákniny a nízkému množství nasycených mastných kyselin mohou být chutnou součástí prevence proti kardiovaskulárním chorobám i obezitě.